شکوه رنج های زینب کبری سلام الله علیها

همان گونه که کوهنوردی می خواهد مثلا از قله دماوند به هر سوی افق بنگرد؛ می بایست رنج راه را طاقت بیاورد. اگر در میانهٔ راه بماند تنها به یک سوی افق خواهد نگریست. انسانی هم که می خواهد به افق هستی نگاه کند و هستی را چنان که هست بنگرد و حقایق امور را دریابد. به تعبیر پیامبر اسلام: پدیده ها را همان گونه که هستند ببیند.( اللهم ارنا الاشیاء کما هی) می بایست راهی از رنج و دشواری را طی کند. از عقبه های سخت و ناهموار بگذرد. این راه در یک کلام از مدار درد می گذرد و شکیبایی نیکو! به تعبیر یعقوب و یا شکیبایی زیبا به تعبیر زینب
ای فلق عصمت و خورشید شرم


ای دل خورشید ز روی تو گرم


روشنی صبحی اگر در شبی


حیدر کرّاری اگر زینبی


ای ز تبار شرف و راستی


ای که شرف را ز خود آراستی


وامگذار لب تـو راستی
گفتی و چون شعله به پا خاستی


بانگ رسای تو ستم سوز شد


کشته مـظلوم تو، پیروز شد


خواست که غم دست تو بندد ولی


غم که بُود در بر دُخت علی؟


قامت تو قامت غم را شکست


دُخـت علـی را نتوان دست بست


ای دل دریـا، دل دریای تو

تو

عرش خدا منزل و ماوای تو


دختر تنهای خدا بر زمین


خواهر آزادی و فرزند دین


جـسم تو از عشق مگر ساختند


کاین همه جان در ره تو باختند


آنچه تو کردی به صف کربلا


کرده‌ی مخلوق بود یا خدا؟


آن همه غم، آن همه استادگی


آن همه سُتـْواری و آزادگی


آن همه خون دیدن و چون گُل شدن


دشت خزان دیدن و بلبل شدن


دیدن خورشید ذبیح از قفا


باز ستادن چو فلک روی پا


جان تو گلخانه ی عشق و بلاست


جای چنان چون تو زنی کربلاست
(علی موسوی گرمارودی )
او در برابر استبداد تاریک و پر قساوت اموی، سلاح نیرومند تاریخسازش کلمه و استطاعت صبر بود. او که پس از عاشورا تمام نماز های شب اش را نشسته خوانده بود، محور و مدار مقاومت بود. ماموران مخفی یزید در مدینه قصد کشتن او را داشتند. هسته مقاومت در مدینه با سازماندهی ابراهیم پسر مالک اشتر، عبدالله پسر حنظلهٔ غسیل الملائکه و پسران عبدالله بن جعفر بر والی مدینه به یاری جوانان شوریده بودند و والی را از مدینه اخراج کردند. نسیم نهضت مدنی با حضور زینب… به صلاح دید خاندان پیامبر او مخفیانه به مصر رفت. اما در مصر جمعیت کثیری به استقبالش آمده بودند. وقتی شکوه آن جمعیت بسیار را دید، این آیه را تلاوت کرد: هذا ما وعد الرحمان و صدق المرسلون! این همان وعده خداوند است و نشانهٔ راستی سخن پیامبران. این آیه در وصف قیامت است و زینب در قیامت حضور مردم مصر که تا خارج شهر آمده بودند آیه را خوانده بود…

telegram.me/maktuob

سیدعطاءالله مهاجرانی | لینک ثابت | نظر (0)